انواع سبک های معماری داخلی :
در طراحی معماری محیط داخلی سبک های مختلفی مد نظر است که با توجه به نوع کاربری و نوع اقلیم و فرهنگ آن پروژه طراحی میگردد البته در اکثر پروژه ها قوانین و سلیقه کارفرما دخیل میشود .
اولین قدم برای شروع طراحی داخلی، داشتن اطلاعاتی درباره انواع مختلف سبک‌های دکوراسیون است؛ چرا که سبک‌های مخلفی مانند مدرن و… تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و هر شخصی بایستی با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کند.

سبک مدرن

در حقیقت مدرنیسم علیه فرم های کلاسیک و طراحی طبیعی به وجود آمد و بسیاری از افکار گذشته را نقض کرد مدرنیسم یعنی نوگرایی و کنار گذاشتن بعضی از سنت های قدیمی وگرایش به فرهنگ نو و پیشرفته تر در این سطح خطوط ساده وتزئینات زیادی حذف می شوند. در سبک مدرن تزئینات غیرضروری جایی ندارد و بر عملکرد گرایی تاکید می شود.حامیان مدرنیسم اعتقاد داشتند که فرم اشیا باید باعملکردش متناسب و فاقد هرگونه تزیینات اضافه باشد.سبک مدرن با سادگی خود آرامش را به خانه وارد می کند. تعادل نامتقارن در ترکیب بندی ،فرم های ساده و مینیمال، رنگ های سفید و خنثی و حذف فرم های تاریخی از شاخصه های اصلی این سبک به حساب می آید. طراحان و هنرمندان این سبک تمایل به طراحی کلیه لوازم و وسایل موجود در فضا با استفاده ازمواد و مصالح جدید و سنتی با ظاهری مدرن و عملکردی دارند.از معماران معروف این سبک می توان لوئیس سالیوان، فرانک لوید رایت لوکوربوزیه را نام برد




 

 سبک پست مدرن

این سبک در اواخر دهه شصت قرن بیستم ،به عنوان یک نگرش انتقادی در برابر فلسفه مدرنیسم به وجود آمد و در دهه ۸۰ به صورت مستقل در هنر مطرح شد. پست مدرن به معنای فرانوگرایی یا تجدد گرایی تعبیر می شود. هدف این تفکر گسترش معانی و کاربردهایی در معماری و نگرشی آگاهانه به گذشته بود که مدل نیز به آن نپرداخته بود و در مقابل آنها قرارگرفته بود پستمدرنیسم ، اصول مدرنیسم را به نقد می کشاند و تمایل به کار بردن اصول و عناصر هنر های گذشته، تاریخی وفرهنگی و طرح های مختلف رنگین و آرایه های نامتجانس دارد.ویژگی های این سبک عبارتند از: توجه به زمینه های فرهنگی واستفاده از عناصر عوام پسند و قواعد هنر و معماری تاریخی وبومی، توجه به نماد سازی و فرم های نمادین، به کارگیری مصالح و فناوری مدرن و گران قیمت، استفاده از طرح ها وشکل های رنگارنگ و طبیعی و پر زرق و برق و توجه به مستقل بودن فرم از عملکرد.




 سبک کلاسیک

این سبک به دوران امپراتوری یونان و روم بر میگردد شاخص ترین ویژگی های سبک کلاسیک،تعادل متقارن و نظم است.تعادل متقارن بر اساس یک نقطه کانونی به عنوان مثال شومینه در فضای داخلی به وجود می آید. در این صبر بر خلاف سبک مدرن، از رنگ سفید خالص استفاده نمی شود. سبک کلاسیک را با رنگ های غنی و با وقار همچون قهوه ای کرم، بژو غیره می شناسند .مبلمان چوبی با تزئینات و کنده کاری زیبا،پرده های بلند والان دار، گچ کاری، ستون های زیبا و بلند، پارچه های فاخر و ساده ترین سبک دیده می شود .سبک کلاسیک در معماری داخلی با استفاده از خطوط منظم و قوانین ریاضی و هندسه به فضای خانه پر شکوه و بزرگی و امراه پایداری واعتبار می دهد.

 


 سبک مینیمالیسم

سبک مینیمال در دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده آغاز گردید.اساس مینیمالیسم بر پایه ساده گی بیان، روش های ساده وبه دور از پیچیدگی بنیان گذاشته شده است. هدف اصلی طراحان مینیمال رسیدن به سادگی و کیفیت خالی ازپیچیدگی است. از مشخصه های این سبک می توان به سادگی، فرم های ساده و هندسی، استفاده از متریال های ساده ،به کار گرفتن نور طبیعی، استفاده از رنگ های سرد وسیاه وسفید ،کاربرد آسان،اشغال نکردن فضا و قراردادن کمترین تعدادمبلمان و دکور اشاره کرد.همانطور که از اسم این سبک معلوم است کمترین تعداد مبلمان و دکوراشاره کرد.همانطور که ا اسم این سبک معلوم است،سادگی و بی آلایشی هدف اصلی می باشد.پیروان و طرفداران این سبک در فلسفه معتقد به سادگی در زندگی هستندو حتی در نبود مادیات و وسایل مورد علاقه نیز می توان خوشبخت شد.




 سبک محلی ( روستایی )

همانگونه که از اسم این ثبت مشخص است یک سبک سنتی به حساب می آید و از آنجا که سنت و فرهنگ هر نقطه با مناطق دیگر در جهان متفاوت است، پس این ثبت نیز می تواند نسبت به محلی که طراحی در آنجا انجام می شود، متفاوت باشد. به عنوان مثال سبک محلی در یک منطقه از کشورانگلیس با سبک محلی ایتالیایی فرق خواهد کرد .سبک طراحی داخلی محلی و روستایی فضایی راحت و دین را به وجود می آورد ،همانند یک خانه روستایی به دور از دغدغه های شهری آرامش طبیعت را به افراد منتقل می کنند .این سبک می تواند گاهی شروع و به هم ریخته نیز باشد.

 


 سبک ویکتوریایی
نام این سبک از ملکه ویکتوریا ،ملکه انگلیس، را گرفته شده است زیرا این سبک در آن دوران رایج بوده است در سبک ویکتوریایی شاهد تزیینات پر تجمل و پرکار و لوکس هستیم. این سبک برخلاف سبک مینیمالیست از تزیینات وافر و زیاد بهره می گیرد. برای این که عناصر تزئینی و پرکار بهتر دیده شود جداره ها و کلیه دیوار ها ساده تر و کم کارتر می شوند .درمبلمان سبک ویکتوریایی از فرم ها و منحنی های خاص واغراق شده با کنده کاری های فراوان استفاده می شود .شمعدانی های بزرگ و چلچراغ های مجلل و شیشه های پر نقش نگار از خصوصیات این سبک است. مبلمان مجلل وعناصر تزئینی و دکوراتیو طوری در کنار هم قرار می گیرند که بی نظمی و درهم ریختگی در فضا به وجود نمی آید .در این سقف زیبایی پصری اهمیت زیادی دارد و یکی از باشکوه ترین  سبک ها به شمار می رود.


 سبک روکوکو

در قرن چهاردهم مردم، فرانسه علیه تزئینات پر زرق و برق کاخ ورسای واکنش نشان دادند که نتیجه آن ایجاد سبک روکوکو بود و از واژه فرانسوی Ricaille به معنی سنگ ریزه گرفته شده از سبک روکوکو به عنوان سبکی پر تعزینات شناخته می شود که بیشتر در زمینه نقاشی و پیکره سازی نمود یافته است تزیینات این سبک از خطوط و فرم های خمیده و منحنی پر پیچ و تاب و پرکار تشکیل یافته است در این سبک از اشکال صدفی و حلزونی و آینه هایی با فرم پیچیده و فریم هایی پر کار استفاده میشود رنگ های درخشان نظیر صورتی طلایی آبی و کرم در این سبک بسیار دیده می شود این سرد از پیچ و تاب شاخه های درخت صدف مرجان و ابرها الهام می گیرد که در تزیینات به چشم می خورد.


 سبک آرت نوو

فیلم بشارت نو آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در زمینه هنرهای تزئینی در اروپا ظهور نمود و در معماری از اوایل ۱۸۹۰ آغاز شد این جنبش تاریخ گرایی را رد می کرد و فرم های الهام گرفته شده از طبیعت را مورد استفاده قرار می داد و نام یک مغازه بود که توسط والدین و بلده طراحی شد و در سال ۱۸۹۵ توسط ای زیگفرید بینگ گشایش یافت و در آن وسایل واشیاء مدرن ابداعی و نوظهور فروخته می شد مهمترین مراکز فعالیت آرتنوس در فرانسه پاریس و نانسی بودند این جنبش در ابتدا در قالب شکل ها و نقش های الهام گرفته از طبیعت به صورت اسلیمی ها و منحنی های پر پیچ و تاب و مواج پدید آمد و در زمینه تزیینات و دکوراسیون داخلی از هنر مشرق زمین ژاپن خاور دور و به خصوص ایران بهره گرفت هنرمندانی هستند علاوه بر آموختن رشته های مختلف هنری سعی می کردند هنری نو پدید آورند که کمتر دیده شده باشد در این ساعت از خطوط تزئینی پر انحنای نامتقارن به تقلید از نقوش پر پیچ و تاب گیاهی و با الهام از هنر های شرقی قرون وسطایی گوتیک و هنر ایرانی اسلامی با ابداع فرم های جدید و تولیدات مودم بهره برده می شود خطوطی که در طراحی داخلی و مبلمان دیده میشود خطوط ارگانیک گیاهان و پیچک ها بدون توجه به ایجاد تقارن می باشد به طور کلی دکور درآرت نوو در مشاهده و تقلید از طبیعت به خصوص گیاهان به وجود می آید این صنعت در فرانسه به نام آرد نوحه ها در انگلستان با نام جنبش هنرها و صنایع دستی در ایتالیا به نام استیل لیبرتی در آلمان با نام یوگن استایل یا سبک جوان در اسپانیا به نام مدرن ایستا و در اتریش به نام سبک انشعاب شهرت یافت.



سبک آرت دکو

جنبش آرت دکو در پایان قرن بیستم با هدف تزئینات درمعماری و دکوراسیون به وجود آمد نام این جنبش از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزیینی و صنعتی مدرن پاریس در سال ۱۹۲۵ گرفته شده است آرت دکو در طراحی داخلی به عنوان اولین سبک مدرن شناخته می شود طراحان این سبک با استفاده از تکنولوژی جدید مبلمان ساده و عملکردی برای خوانایی اقشار متوسط جامعه می ساختند مبلمان کارآمد ساده و دکوراتیو ساخته شده با مصالح و مواد و تکنولوژی جدید برای اقشار متوسط چگونه شور و هیجان را برای مردم دلزده و خسته از جنگ جهانی اول بر مقام آورده بود در این سبک زیبا رنگ های غنی و قوی فرم های هندسی تزیینات مبالغه آمیز نقوش چشمگیر و رنگارنگ به چشم می خورد درسبک آرت دکو تزیینات و نقش های زیبا و سنتی با مواد ومتریال صنعتی و تولید ماشینی ترکیب شده است



سبک گوتیک

سبک سبک مذهبی بوده است هنر گوتیک در قرن دوازدهم در فرانسه پا گرفت دوره گوتیک دوران قدرت یافتن مصرفها کلیسا در جوامع بوده است قوس های نوک تیز و چای رو به بالا و عمودی طاق و تویزه های کشیده و تیز پشت بندی های برج کشیده تزیینات تو کاری مشبک ظریف و زیبا به همراه رنگ های تیره جداره ها ویژگی های این سبک می باشد که اشاره عرفانی و خداوند دارد. سبک گوتیک در طراحی داخلی نیاز به فضای وسیع دارد تا زیبایی این سبک به نمایش گذاشته شود ممکن است بعضی از افراد از ترکیب رنگهای تیره آن احساس رضایت نداشته باشند اما در کل سبک گوتیک می تواند خانه را لوکس و خاص جلوه دهد.




سبک باروک

باروت در هوا در قرن شانزدهم از ایتالیا شروع شد این ضرب در تضاد با سبک کلاسیک از نظر ایستایی قرار دارد در این سمت حرکت و پویایی وجود دارد و هنرمندان آن احساس را برعقل مقدم می دانند باروت در معماری داخلی شامل خصوصیات معینی از جمله استفاده از مبلمان با طرح پیچیده عناصر نفیس و با جزئیات لوکس رنگ های غنی و قوی همچون طلایی به خصوص در قاب ها و عناصر تزئیناتی لوستر های نفیس کریستالی فضای شکوهمند و آب و هوا میز و به کار بردن عناصر پیکر تراشی و نقاشی می باشد معماری
باروک دارای هیبت و استواری خاصی بود.



سبک ایرانی

 

در دکوراسیون و طراحی داخلی سبک ایرانی ویژگی منحصر به فرد و متفاوت با سایر سبک ها دارد امروزه به معماری داخلی ایران در خانه های ایرانی کمتر توجه می شود در حالی که این ثبت سرشار از زیبایی و خصوصیات مختلف می باشد مهمترین خصوصیات سبک ایرانی به شرح زیر است
1- استفاده از فرش ایرانی در فضای داخلی قالی ایرانی با نقوش زیبا و هنرمندانه از گذشته معروف و مورد استفاده بوده و در اکثر خانه های ایرانی از این قالیچه به صورت دستباف ویا ماشینی استفاده می شود فرش های کوچک گلیم جاجیم وگبه در طرحها و انواع مختلف در فضای خانه بر روی دیوار ومبلمان برای تزیین استفاده می شود.
2- استفاده از رنگ های سنتی در فضا در دوره های معماری ایران از رنگ های مختلفی همچون فیروزه ای اکر یا خاکی لاجوردی قرمز سفید و سیاه استفاده شده است
3- توجه به نگارگری ایرانی در داخل بنا های ایرانی نقاشی های با موضوعات گل و مرغ رزم و بزم شکار حیوانات مختلف وغیره که در کتب تاریخی وجود دارند می توانند وارد فضای داخلی شوند و بر زیبایی فضا بیافزایند .
4-استفاده کاربردی و زیبایی شناسانه از چوب در فضای داخلی .از چوب علاوه بر کاربرد در ستون ،درب و پنجره و تیرها،بعنوان تزئینات در فضای داخلی نیز استفاده می شود.در معماری ایران با بهره گیری از هنرهای نقاشی روی چوب ،منبت،مشبک،معرقو خاتم سازی،فضایی زیباخلق می شود.
5, بهره گیری از آجر و کاشی ایرانی در فضای داخلی برای تزئین بنا از کاشی های رنگی و منقوش ایرانی و آجرکاری با شیوه های مختلف استفاده می شده است که این هنر در
خانه های امروزی می تواند شکوه معماری ایرانی را زنده کند
6, استفاده از گچبری با هدف عملکردی و تزییناتی در فضای داخلی ساختمان گج به عنوان یکی از مسائل مهم در معماری ایرانی بوده و قابلیت های ویژه آن باعث شده که هنرمندان
ایرانی از آن استفاده زیادی از جنبه تزئینی در فضای های داخلی بناها داشته باشند.

7-بهره گیری از شیشه های رنگی در نور\ردازی طبیعی ،در معماری ایرانی،نورازطریق شیشه های رنگی و پنجره های چوبی به فضای داخلی وارد می شود. رنگ و نور در معماری سنتی ایران نقش مهمی را ایفا می کنند. رنگ های استفاده شده در ارسی و پنجره ها بیشتر لاجوردی ،سبز،زرد و قرمز هستند که تاثیرات روانشناختی متفاوتی بر روی انسان دارند.
8, به کارگیری طرح طاق و قوس در فضاهای داخلی این سازه  منحنی شکل در معماری ایرانی بسیار کاربرد داشته اند و به شکل های مختلف تزئین می توانند در فضای داخلی به کارروند.
9, چیدمان تعدادی پشتی با هدف نشیمن و ایجاد فضایی سنتی در کنار مبلمان جدید در فصل زمستان در این فضای سنتی می تواند کرسی گذاشته شود.
10 , از اشیا و ظروف تزیینی سنتی ایرانی به همراه پارچه های دست دوز و ترمه با نقوش سنتی در فضای داخلی استفاده شود.
11 , از شیوه ها و سبک های آثار خطاطی هنر دوران ایرانی اسلامی به همراه این نقوش ایرانی همچون ختایی بته جقه اسلیمی و هندسی در فضای داخلی استفاده شود.



جهت مشاوره و چگونگی خدمات گروه معمار آقا با ما تماس بگیرید تا از دانش، تجربه و تخصص ما بهره مند شوید.

09128340321 (مقداد جعفری )